Geef (me) de ruimte

In de post Je eigen ruimte innemen voor beginners bespraken we de kunst van het voor jezelf opkomen en doen wat jij belangrijk vindt, zonder constant maar met de ander bezig te zijn. We kregen hier een mooie reactie op van Diana, schrijfster van het boek Tuinieren in je hoofd.  Ze vroeg of we nog wat voorbeelden konden geven van het innemen van gelijkwaardige ruimte in verhouding tot de ander. Natuurlijk kan dat!

Ruimte innemen met respect voor de ander

Zoals je op het eind van de post kon lezen, is je eigen ruimte innemen eigenlijk heel erg belangrijk. Wat jij inbrengt is namelijk essentieel voor de relatie met de ander, jij doet hierin jouw deel en de ander het zijne. En hier ligt dus ook direct de sleutel: jij bent belangrijk voor jouw stuk, en de ander voor zijn stuk. Maar waar ligt die grens?

Foto: Ryan McGuire

Foto: Ryan McGuire

Vaak ontstaat er binnen relaties, of dit nou vriendschappelijke, familie-, werk- of liefdesrelaties zijn, een bepaald patroon. De één trekt bijvoorbeeld altijd de kar, stelt activiteiten voor of neemt het initiatief om het huis op te ruimen. Hier kun je ongemerkt zo in vast roesten dat er daardoor een scheve verhouding ontstaat. En dat ga je voelen op een gegeven moment.

Experimenteren met je eigen gedrag

De één trekt zich terug en de ander gaat steeds harder aan het werk. Een gesprek hier over aangaan is uiteraard een slimme eerste stap, maar zo’n patroon echt doorbreken gaat ook gepaard met actie. Een effectieve methode is eens te experimenteren met je eigen gedrag, daar heb je immers alleen direct invloed op.

Wat gebeurt er als je eens niet de boodschappen doet? Of eens een keer niet als eerste belt, een vergadering plant of de boel afmaakt? Dit is lastig, want het gaat tegen je gewoontes (en je waarden) in, maar je geeft daardoor wel de ander de kans om zijn ruimte in te nemen en zelf een keer het touw op te pakken.

Foto: Ryan McGuire

Foto: Ryan McGuire

De controle los laten

We zitten allemaal anders in elkaar, we hebben verschillende ritmes, spanningsbogen en maten van geduld. Om bewust te oefenen met een andere aanpak heb je doorzettingsvermogen nodig. Het gaat er hierbij om de bereidheid te vinden om de controle los te laten.

Dit is moeilijker gezegd dan gedaan; dit voelt namelijk erg onaangenaam. We denken vaak dat we de controle hebben als we maar hard genoeg trekken. Maar een keer loslaten, de boel de boel laten en kijken wat er dan gebeurt, kan een hoop ruimte scheppen. Zowel voor jou om wat achterover te hangen (of juist een keer iets te doen wat jij graag wilt) en aan de ander om er op te reageren – met hierbij alle respect voor de manier van reageren.

Dus doorbreek de gewoonte; zing eens hardop in de auto als je daar zin in hebt, praat een keer niet de stiltes vol, laat de afwas staan of koop tickets voor een theaterstuk zonder te overleggen. De ander zal verrast zijn! En dat biedt weer nieuwe, frisse mogelijkheden.

Experimenteer ze!

Tekst: Life Coach Sophie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.