Verleg je focus

Stoorzenders, irritaties, tegenslagen; soms lijkt het alsof onze dagen er vol mee zitten. Heb je eindelijk de tijd gevonden om te mediteren, gaat de buurman lopen timmeren. Wil je nog even snel na het werk wat boodschappen halen, sta je een paar straten voor de supermarkt in de file. Ben je eindelijk gaan zitten voor een column, zet je partner muziek op. Je wordt afgeleid en dingen gaan dus niet volgens plan – het overkomt ons allemaal constant. Maar hoe we er mee omgaan, verschilt per persoon.

Foto: Ryan McGuire

Foto: Ryan McGuire

Je kunt je bijvoorbeeld helemaal op laten naaien door het irritante getik van je buurman, volledig los gaan op het verkeer voor je of je partner verbouwereerd tot de orde roepen: ik probeer me hier te concentreren, JA! In andere woorden: ik wil dat jij, of liever eigenlijk de hele wereld, rekening met mij houdt. Als ons iets in de weg staat, dan is dat de schuld van de ander en moet die veranderen om het ongemak op te lossen.

Dit is een vrij basale reactie die geen mens vreemd is; wij zijn immers geprogrammeerd om ongemak uit de weg te ruimen en dan het liefst zo snel mogelijk. Als iets buiten onze controle ligt, dan doen we toch ontzettend ons best om de situatie naar onze hand te zetten. We gaan ons er ontzettend aan irriteren bijvoorbeeld. Heel begrijpelijk, maar vrij contraproductief.

Foto: Ryan McGuire

Foto: Ryan McGuire

Je verspilt namelijk een hoop energie in het ‘oplossen’ van de storende factor. Het enige wat je bereikt is dat je er gestrest door raakt en het bijna een obsessie wordt om de irritatie te elimineren. Je meditatiemoment, een rustig begin van de avond of het plezier van een column schrijven ruim je zo eigenhandig uit de weg. Hoe raar en onrealistisch dit ook klinkt: je hebt een keuze.

Je kunt namelijk je focus proberen te verleggen. Als primaire reactie focust je verstand zich compleet op de stoorzender. Gedachten als: ‘moet weg, stom, slecht, elimineer, stomme buurman toch ook, hallo, ik ben er ook hoor!’ wisselen zich af en nemen de boel volledig over. Een stressreactie is het resultaat en het enige wat je nog hoort, ziet en denkt is de verstoring. Bewust kiezen hoe je reageert, helpt om deze schijnbaar oncontroleerbare situatie ietwat handelbaarder te maken.

Tijdens het meditatievoorbeeld kan je, na het erkennen van de irritatie, er voor kiezen om ‘geluid’ je object van meditatie te maken. Je kunt ook je adem volgen en iedere keer als je afgeleid wordt door het gehamer, je focus weer terug brengen naar je buik. De geïrriteerde gedachten observeren is een derde optie. Je laat je zo niet willoos meevoeren in de stroom, maar besluit een observerende houding in te nemen en te zien wat er gebeurt. ‘Ja, dag, kan ik eindelijk mediteren word ik weer afgeleid!’ oppert je verstand wellicht. Meditatie is niet anders dan observeren wat er komt en gaat, als daar een stoorzender bij hoort dan observeer je die lekker mee. Zo gaat het in het leven namelijk ook.

Foto: Szolkin

Foto: Szolkin

Net als bij die file bijvoorbeeld. Dit is inderdaad balen en het is goed om daar even bij stil te staan, maar daarna is aan jou de keuze wat je vervolgens doet. Je kunt het moment gebruiken om even bij je ademhaling te zijn. Je kunt een vriendin bellen. Je kunt ook besluiten te parkeren en verder te lopen. Hier verleg je de focus dus op iets anders, iets waar je wél wat aan hebt.

Ik noemde eerder de partner die muziek opzet tijdens het schrijven van een column. Die partner is mijn vriend en ik ben de columniste. Ja, ik dacht direct: ‘ik probeer me hier te concentreren, JA!’ Maar ik besloot niks te zeggen en lekker door te tikken. Ik hield mijn focus bewust bij mijn boodschap in plaats van bij mijn geïrriteerde gedachten. En nu? Nu is mijn column af en is het stil, want hij heeft namelijk zelf na een tijdje de muziek uitgezet. En zo gaat het met veel meer dingen in het leven; ze komen en gaan en het is aan ons wat we er mee doen.

Tekst: Sophie Kruijsdijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.