Ja zeggen tegen negatieve gevoelens

Angst, somberheid, verdriet, pijn, irritatie, verveling, boosheid, bezorgdheid, jaloezie, schaamte, rouw, gemis, heimwee, stress, onzekerheid… Allemaal gevoelens die af en toe de kop op steken. Ze zo snel mogelijk terug sturen naar waar ze vandaan kwamen is hierbij vaak onze automatische reactie. ‘Weg ermee! Ophoepelen met die negatieve gevoelens, ik wil gelukkig/zorgeloos/ontspannen zijn.’ Dat dit vervolgens niet lukt, geeft ons nog meer van hetzelfde: ellende. En dus gaan we nog harder werken aan het eliminatieproces van ongewenste gevoelens. Heel begrijpelijk, heel menselijk, maar ook heel contraproductief.

negatieve gevoelens

Foto: Ryan McGuire

Gevoelens zijn namelijk gekke dingen; ze zijn er nou eenmaal altijd – of je nou wilt of niet. Willen dat ze er niet zijn, is willen alsof er geen vogels zouden vliegen, geen bomen zouden bestaan of dat het altijd windstil was. En positieve gevoelens dan? Die wil je eigenlijk stiekem wel heel graag blijven beleven, toch?

Moeilijke gevoelens

Foto: Ryan McGuire

Accepteer je gevoelens

Acceptance and Commitment Therapy gaat uit van het accepteren van je gevoelens zoals ze zijn. Je zegt dus als het ware ja tegen je gevoelens, of ze nou positief of negatief zijn. In de praktijk betekent dit dus dat je probeert niet te vechten tegen je angst, je verdriet of je somberheid, maar het ten volle gaat beleven. Is dit eng? Ja. Gaat dit tegen je instinct in? Absoluut. Maakt het het gevoel niet nog sterker? Zeker weten, maar je zult zien dat als je bij je gevoel blijft, er naar kijkt, het ruimte geeft en gewoon door blijft ademen, het gevoel ook weer van vorm verandert. Het wordt minder intens, houdt je minder in bedwang en zal misschien zelfs uiteindelijk helemaal wegebben.

negatieve gevoelens

Foto: Ryan McGuire

Dat je moeilijke gevoelens verdwijnen is echter niet je doel hierbij. Als dat het wel zou zijn, dan gebruik je acceptatie als een trucje en dan is het eigenlijk geen echte acceptatie meer. Volmondig ja zeggen tegen die drukkende pijn, die verstikkende angst of dat overweldigende verdriet en bereid zijn om er dwars doorheen te gaan, geeft ruimte aan het gevoel. Het gevoel is er namelijk niet voor niets, het wil – en moet – beleefd worden. Alleen dan kan je je ervan bevrijden.

Leren negatieve gevoelens te accepteren? Volg dan de cursus ACT, Mindfulness en Compassie. De volgende cursus start op vrijdag 13 maart. Klik hier voor meer informatie.

Tekst: Sophie Kruijsdijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.