Sporten voor de lol

Bewegen is goed voor je: je voelt je er beter door, je zit strakker in je vel, je houdt dingen langer vol… We weten het allemaal donders goed, maar vinden het ook net zo moeilijk om ons er toe te zetten. De bank ziet er ineens een stuk aantrekkelijker uit en buiten lijkt het plotseling verschrikkelijk hard te vriezen. ‘Gewoon gaan, niet zeuren. Zet je er overheen!’ schelt er door je hoofd. Het werkt, want voor je het weet sta je buiten. Na een tijdje ben je blij dat je bent gegaan en voel je je direct beter dan toen je nog met de bank in gevecht was. Je neemt jezelf voor dat gevoel de volgende keer gewoon op te roepen zodat je dan veel makkelijker je sportschoenen aantrekt – en gewoon gaat.

sporten-voor-de-lol

Als de volgende keer sporten zich dan weer voordoet, weet je wel dat je je beter zult voelen, maar dat lekkere gevoel oproepen lukt eigenlijk niet. Je moet jezelf dus weer dwingen om te gaan en zo begint het circus weer opnieuw. Sporten krijgt zo een negatieve bijsmaak. Je moet jezelf namelijk iedere keer weer die figuurlijke schop onder je kont geven. En dat maakt het er niet echt leuker op.

Een andere manier om in beweging te komen is het te verbinden aan een doel. Je moet bijvoorbeeld een brief posten, je wilt bij een vriendin langs of naar de supermarkt. De auto is een optie, maar door te gaan lopen of fietsen kun je twee vliegen in één klap slaan. Én je doet je klusje én je beweegt. Naar het werk gaan met de fiets, ook al is het dat kwartiertje naar het station, kan ook al een groot verschil maken. Bewegen wordt op deze manier natuurlijk en haalt het dwingende karakter eraf.

sporten-voor-de-lol (1)

Bewegen leuk maken geeft natuurlijk nog meer motivatie. Salsa lessen volgen op vrolijke muziek en zaterdag avond je moves op een dansavond uitproberen, met je collega’s een stuk wandelen in de pauze, golfen met de buurman, met je vriendin al kletsend kilometers op de fiets afleggen, voetballen met je vrienden: sporten krijgt zo ineens een hele andere functie, namelijk een sociale, en is daardoor ineens geen straf meer.

sporten-voor-de-lol (2)

Als laatste zou je ook eens kunnen kijken naar hoe je sporten benaderd. Spreek je jezelf streng toe en moet je per sé iedere keer harder, verder en sneller lopen – of kies je ervoor om te gaan hardlopen omdat je dat belangrijk vindt en wel ziet hoever je komt? Kies je bij het zwemmen de snelste baan omdat je wel de beste moet zijn – of doe je gewoon je ding, ook al is dat naast een bejaarde dame? Moet je met wielrennen er super strak uitzien – of mag je ook je joggingbroek aan en gewoon genieten van een rondje hard fietsen? Als de druk er af is, die je er trouwens meestal zelf op legt, wordt sporten een stuk relaxter – en houd je het misschien vanzelf langer vol. Of niet, maar dat is ook prima, want je bent in ieder geval wel gegaan. Niet omdat het moet, maar omdat je het wilt.

Dit filmpje onderstreept het belang van plezier bij bewegen met een vrolijke noot.

Tekst: Sophie Kruijsdijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.