Ruimte in je hoofd

Je creërt ruimte in je hoofd door je gedachten vanaf een afstand te bekijken en ze gewoon als wolken aan de lucht voorbij te laten komen

Dit is makkelijker gezegd, dan gedaan. Door middel van mindfulness meditatie oefeningen kun je hier echter wel in oefenen. Je wordt je dan langzaam bewust dat ‘je je gedachten niet bent’ – oftewel; niet alles wat je denkt is de absolute waarheid. Sterker nog, heel veel van onze gedachten zijn regelrechte onzin. Door ACT (Acceptance and Commitment Therapie) leer je dit inzien en kun je een andere relatie met je gedachten gaan ontwikkelen. Hoe? Een voorbeeld:

Je gedachten zeggen: ‘Je MOET nu de badkamer schoonmaken, als je dat niet doet, ben je een waardeloos type – slordig, ongeordend en zelfs vies! Schoonmaken nu, je MOET schoonmaken!’

Jij (na een cursus Act, Mindfulness en Compassie): ‘Ik hoor je, dankjewel, ik pas alleen deze keer en kies ervoor nu even van mijn rust te genieten. Morgen kan ik ook best wel schoonmaken.’

Om dit concept nog beter te illustreren nodig ik je uit dit filmpje te bekijken. Op een luchtige manier illustreert het hoe ‘je gedachten van een afstand leren bekijken’ kan bijdragen aan een relaxter leven met meer ruimte in je hoofd:

Zou je dit ook wel willen leren? Kijk dan hier voor de data voor de cursus ACT, Mindfulness en Compassie

Tekst: Sophie Kruijsdijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.